אודות

הטיפול במרכז קורן

מרכז קורן מעבדה לשונית לטיפול בקשיי קריאה בעברית ובאנגלית

רשת מרכזי קורן פועלת בישראל כבר למעלה מעשרים וחמש שנים כמעבדה לשונית מתקדמת, המטפלת ביעילות רבה בקשיי קריאה וכתיבה של ילדים, בני נוער ומבוגרים, בעברית ובאנגלית, בעזרת השיטה"הסמיופונית". השיטה הסמיופונית הינה שיטת טיפול ייחודית המצליחה לעזור למתקשים בקריאה לשפר משמעותית את מהירות הקריאה, הדיוק בקריאה ואת הבנת הנקרא.

מרכז קורן הינו הנציג הבלעדי בישראל של השיטה הסמיופונית לטיפול בלקויי למידה, אשר פיתח ד"ר איזי בלר, רופא, פסיכואנליטיקן וחוקר. ד"ר בלר פיתח את השיטה בפריז בשנות ה- 70, במסגרת עבודתו כרופא במרכז טיפולי לילדים לקויי למידה. השיטה הסמיופונית מבוססת על תרגול ייחודי בקריאה מדויקת ואימון בקריאה מהירה, המתקיים במעבדה לשונית ללקויי למידה. יעילות השיטה הוכחה באמצעות מחקרים מקצועיים שנערכו בצרפת ואנגליה והיא מיושמת בהצלחה במרכזי למידה בצרפת, ארה"ב, בלגיה, שווייץ וישראלהשיטה הובאה לארץ, הותאמה לשפה העברית על ידי שרי שניידר.PHD ומיושמת כיום במרכז קורן תל אביב בהנהלתה של גלית בסוק M.S.Reading.

אימוני הקריאה במרכז קורן מתקיימים במעבדה לשונית המעוצבת כאולפן שידור. הלומד יושב בתא קשב פרטי - דמוי תא טייס. מרכזי הקשב הפרטניים יוצרים סביבת למידה ממוקדת ללא הסחות. זוהי סביבת למידה "מוגנת" המאפשרת ללומד להתנסות בקריאה ללא מאמץ, תסכול, תחושת כישלון או ביקורת. תרגול הקריאה נעשה באמצעות עזרים המוכרים לילד מעולם השמע והמחשבים: אוזניות, מיקרופונים,מכשור אודיו ייחודי (הלקסיפון) וכמובן ספרי קריאה מרתקים. הטיפול משלב אימון אודיטורי לשם פיתוח מודעות פונולוגית, מורפולוגית, שיום ושליפה עם תרגול יעיל ואינטנסיבי של קריאה יעילה ומבוקרת.השיטה הסמיופונית מאפשרת לתלמידים שנמנעו עד כה מקריאה לצבור שעות רבות של קריאה קולית מהירה ומדוייקת.

הודות לשיטה הסמיופונית ניכרת השתפרות משמעותית אצל תלמידי מרכז קורן ביכולת ההבנה, הקריאה והכתיבה. השיטה מעשירה את שפתם של התלמידים המתמודדים עם מגוון רחב של טקסטים, נחשפים לעולם הספר ומגלים את ההנאה שבקריאה. (קראו עוד על תוצאות הטיפול).

למי מתאים הטיפול במרכז קורן?

הטיפול במרכז קורן מתאים לתלמידי בית ספר יסודי, תיכון, סטודנטים ומבוגרים.

הלימודים במחלקה לאנגלית מיועדים:

  • ללקויי למידה המתקשים ברכישת שפה שנייה. מאחר ולקות למידה נובעת מקשיים שפתיים, מתקשים לקויי הלמידה ברכישת אוצר מילים באנגלית (שפה מדוברת) וברכישת קריאה וכתיבה באנגלית.

  • ללומדי אנגלית כשפה שנייה המעוניינים להעשיר את אוצר המילים, יכולת ההבעה והבנת הנקרא.

  • לתלמידים הניגשים לבחינות בגרות באנגלית.

  • לתלמידים הניגשים לפסיכומטרי.

  • לסטודנטים המעוניינים לשפר את קצב הקריאה באנגלית ולהעשיר את אוצר המילים.

  • למבוגרים הרוצים לרענן את שליטתם באנגלית ולשפר את כושר הדיבור וההבנה, הקריאה והכתיבה.

 

תוכנית לימודים משפחתית:

טיפול משותף להורים וילדים: חבילה משפחתית

  • הורים ומלווים המעוניינים לשפר את שליטתם באנגלית יכולים לנצל את זמן ההמתנה לילדם במרכז קורן ולהירשם לשיעורי אנגלית במקביל.

הטיפול המשותף (כל אחד ברמה שלו) מעודד התמדה ותחושת שותפות.

 

הלימודים במחלקה לעברית מיועדים:

  • לבעלי לקויות למידה ודיסלקטים המתקשים מאד בקריאה ובכתיבה.

  • לקוראים איטיים אשר משקיעים מאמץ רב בקריאה ולכן הם נמנעים מקריאה.

  • לקוראים שאינם מצליחים לדייק בקריאה ולכן פעמים רבות גם לא מבינים את הנקרא.

  • לקוראים המתקשים בהבנת הנקרא.

  • לבעלי דיספרקסיה ורבלית.

  • לעולים חדשים או תושבים חוזרים המעוניינים לשפר את מיומנויות הקריאה וידיעת השפה העברית.

  • לתלמידים הזקוקים לעידוד לקריאה (תוכנית מקוצרת).

הצוות המקצועי

שרי שניידר             גלית בסוק               צוות המרכז  

שרי שניידר (Phd) - מייסדת רשת מרכזי קורן:

"להיות אוזן קשובה לילדים ולהורים"

גב' שרי שניידר הוכשרה לטפל  בשיטה הסמיופונית על ידי  ד"ר איזי בלר (BELLER), מפתח השיטה הסמיופונית. שניידר הוכשרה בפריז, שם התמחתה בטיפול בילדים דיסלקסים ובסיוע לבני משפחותיהם. במקביל תרגמה את ספרה של לואיז למברש על השיטה הסמיופונית, ספר שנכתב לאחר שנה וחצי של תצפיות במכון של ד"ר בלר בפריז. (דיסלקסיה: כיוונים חדשים בטיפול לפי שיטת ד"ר בלר).

לאחר תהליך ארוך של התאמת הגישה הסמיופונית  לטיפול בקשיי קריאה בעברית, הקימה  שרי שניידר לפני כ-30 שנה את הסניף הראשון של מרכז קורן בנתניה.

הקמת המחלקה לאנגלית

לאחר שהשיטה זכתה להצלחה בקרב המטופלים במחלקה לעבריתהחליטה גב' שרי שניידר לספק מענה גם למתקשים בלימוד אנגלית כשפה שנייה ופתחה את המחלקה ללימוד אנגלית בשיטה הסמיופונית. להחלטה זו תרמו תוצאות המחקר ההשוואתי שערכה סלי ז'רום באוניברסיטת סורבוןעל לימוד אנגלית בשיטה הסמיופונית (קישור למחקר). המחקר הוכיח כי השיטה יעילה במיוחד ללימוד אנגלית כשפה שנייה.

גב' שרי שניידר ממשיכה להיות  בקשר מקצועי הדוק עם ד"ר איזי בלר מפתח השיטה ועם עמיתים באירופה המטפלים גם הם בשיטה הסמיופונית בבלגיה ובשוויץ.

אני מאמין

 

"מרכז קורן הוא מפעל חיי. שיטת הלימוד המערכתית מתאימה מאוד לתפיסת עולמי ולדרכי המקצועית, במשך כל השנים. אני רואה את הטיפול בילד כחלק ממערכת רחבה, הכוללת את המשפחה ואת בית הספר. החוסן הנפשי (Resilience), יכולתו של הילד להתמודד בעצמו וביטחונו האישי, עומדים במרכז העשייה.

בחרתי בשם מרכז קורן, על שום האור הקורן. שיש בו חיוך, שמחת חיים ואופטימיות הנשזרים בעבודתי לילדים ולמבוגרים .קורן הוא גם שם משפחתי הקודם. כמעט כל משפחת אבי נספתה בשואה, ואני חשה שזו הזדמנות נאותה להנציח את שמם באמצעות שמו של המרכז. השם 'קורן' מביע את רצוני שהלימודים במרכז יהוו מקור של שמחה והנאה אישית, ללומדים בו ולצוות המקצועי כאחד. אני רואה בתלמיד אדם אוטונומי, שיש להתייחס אליו בכבוד, לחזק את ביטחונו האישי ולאפשר לו עצמאות ובחירה".

 

גלית בסוק (M.S.Reading) - מנהלת מרכז קורן תל אביב: 

לגלית ניסיון עשיר בתחומי הטיפול, החינוך וההוראה. היא בעלת תואר ראשון (B.SW) בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת תל אביב, ותואר שני בחינוך עם התמחות בקריאה (Master of Science in Reading Education), מאוניברסיטת Adelphi בניו-יורק.

בשנת 1996 הוכשרה בשיטת הלקסיפון ע"י ד"ר שרי שניידר, ובשנת 1997 פתחה סניף של מרכז קורן באזור תל אביב.

אני מאמין 

"בכל פעם אני מתרגשת מחדש לראות תלמיד שלנו המסיים לקרוא ספר שלם, לראשונה בחייו."

"אני מאד אוהבת לקרוא. אולם אני יודעת שהאהבה שלי לספרים התפתחה על בסיס היכולת שלי לקרוא מהר ובלי מאמץ. אני מאמינה, כי ילד או מבוגר, הקורא לאט וקשה לו לקרוא, יימנע מקריאה, גם אם הוא סקרן ואוהב ספרים. אני פוגשת במרכז ילדים ומבוגרים הצמאים לספר אבל לא מצליחים לקרוא ומתייאשים בכל פעם אחרי שמנסים לקרוא שני עמודים, וכן כאלה החוששים מכל מגע עם ספר, כי מבחינתם הספר הוא מקור לכאב ותסכול במשך שנים."

"הטיפול במרכז קורן מאפשר פתאום לילדים ומתבגרים לקרוא בלי סבל, בלי מאמץ, בלי תחושת כישלון, וליהנות מקריאה בדיוק כמו שאני נהנית. התהליך הטיפולי שלנו, שהוא עדין, תומך ולא מתסכל, מאפשר ללומדים לחוות קריאה בהנאה, בפעם הראשונה בחייהם. אני רואה את תפקידי כ'מיילדת קריאה', המאפשרת לקריאה ולאהבת הקריאה להתפתח בזכות תהליך למידה נינוח, יעיל ומחבק."

"בכל פעם מחדש אני נפעמת לראות את האושר של ילד או של מבוגר המסיים לראשונה בחייו לקרוא ספר שלם כאן אצלנו במרכז, ומקבל על כך תעודה. אני מתרגשת כשבוגרים שלנו חוזרים לבקר ומספרים לי על כל הספרים שהספיקו לקרוא עד כה."

"הפועל 'לקרוא' אינו סובל את צורת הציווי. שותפים לו בזה עוד כמה פעלים: הפועל 'לאהוב', הפועל 'לחלום'. בכולם – הציווי 'קרא עכשיו!' או 'חלום!' לא מביא כלל לתוצאות" - דניאל פנק

"הילד אינו מעוניין במיוחד לשכלל את מכשיר העינויים הזה, אך די שנהפוך את הקריאה למכשיר של הנאה ועד מהרה לא נוכל להרחיקו ממנה" - ז'אן ז'אק רוסו

צוות המרכז

הצוות האקדמאי של מרכז קורן הוכשר ללמד בשיטה הסמיופונית.

אנשי הצוות אחראים לתפעול המכשור במעבדה הלשונית, הנחיית הלומדים במהלך התרגול, מעקב הדוק אחר התהליך הטיפולי בעזרת מערכת השמע, תצפיות על הלומדים במהלך השיעור ותיעוד התהליך.

שירותים נוספים

תכניות העשרה:

  • לימוד משפחתי להורים וילדים: הורים ומלווים המעוניינים לשפר את שליטתם באנגלית יכולים לנצל את זמן ההמתנה לילדם ולהירשם לשיעורי אנגלית במקביל.
  • תכנית שיפור שטף קריאה: לבוגרי כתה א' שאינם לקויי למידה.

 

תפריט נגישות