תוצאות הטיפול

הקלטות תלמידים קוראים -

בתחילת טיפול ובסיום הטיפול

 

shutterstock_1806076

לחצו להאזנה

 

 

תוצאות הטיפול

 

  • קריאה רהוטה, מהירה ומדויקת
  • פיתוח הבנת הנקרא
  • העשרת אוצר המילים
  • צמצום שגיאות כתיב
  • שיפור הזיכרון לטווח הקצר
  • פיתוח מודעות פונולוגית ומורפולוגית
  • שיפור ההבעה בעל פה
  • חיזוק הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות
  • רכישת הרגלי קריאה והנאה מקריאה

תיאורי מקרה

לפניכם כמה תיאורי סיפורים אישיים המציגים את התהליך הטיפולי וההתקדמות שחוו הלומדים במרכז קורן

אור לא הצליח להעתיק 10 מילים מהלוח...

אור (שם בדוי) הגיע למרכז קורן בכיתה ה', לאחר שעבר אבחון שהצביע על קשיים בתהליכים פונולוגיים ובזיכרון אשר גורמים ללקות חמורה בקריאה וכתיבה.

אור ילד נבון, בעל ידע כללי נרחב, ושפה עשירה. אולם למרות יכולותיו המצוינות, הוא התקשה מאד בלימודיו בשל קשייו המשמעותיים בקריאה. אפילו להעתיק מהלוח לא הצליח למרות שקיבל הוראה מתקנת מכתה א'.

הוריו  היו מעורבים בנעשה בכיתה ובבית הספר, ונמצאו בקשר רציף עם הצוות החינוכי ואף עם חבריו לכיתה של אור, שעזרו בהעתקות ובהשלמות של החומר הלימודי שאור לא הספיק לכתוב.

אור היה מאד מתוסכל, הוא סירב להמשיך ללכת "להוראה מתקנת" ואמר: "אני כבר רגיל לא להצליח במצבי". גם למרכז קורן לא רצה ללכת בתחילה, כי לא האמין שמישהו יכול לעזור לו. בביקור הראשון במרכז קורן הוא פגש במקרה שני ילדים בוגרים יותר מבית הספר שלו, אשר סיפרו לו שהם במרכז קורן כבר שנה ושהם מרגישים התקדמות בקריאה שלהם. אור החליט לתת למרכז קורן "צ'אנס אחרון" לדבריו.

אופן הטיפול:

בשל ההתנגדות הגדולה של אור לקריאה, דאג הצוות המטפל להרחיק את אור מכל מה שכל כך מתסכל ומפחיד אותו: קריאה של טקסטים וסיפורים. להיפך, נאמר לו כי בשלב ראשון "נאסר" עליו לקרוא במרכז קורן.

אור התחיל בטיפול שהתמקד בערוץ השמיעתי בלבד. משימות התרגול שלו כללו האזנה ודיבור בלבד, במטרה לפתח מודעות פונולוגית וזיכרון שמיעתי תוך כדי משחק במשחקי מחשב ועבודות יצירה.

לאחר חודשיים של אימון הערוץ השמיעתי חלה נקודת המפנה אצל אור. בשיחת מעקב משפחתית, סיפר שהוא התחיל לקרוא כותרות של מדור הספורט בעיתון.

בשלב זה הוחלט להעביר את אור לשלב תרגול הקריאה במרכז קורן. אור החל  לקרוא "קריאת הד" בתיווך קריין. בתחילה, קרא בספרים קצרים ובקריאה איטית, ובהמשך עבר לקריאת ספרים ברמת בני גילו בזכות העובדה כי קרא בתיווך של קריין.

אט-אט בטחונו העצמי של אור הלך והשתפר, והוריו דיווחו כי הוא פעיל ומקובל יותר בקרב חבריו לכיתה. בנוסף, חל שיפור ניכר בעבודתו בבית הספר בתחומי הקריאה, הכתיבה וההתארגנות. אור סיים טיפול של שנה וחצי במרכז קורן, כשבסיומו הצליח לקרוא ולהפיק משמעות מטקסטים ברמת בני גילו וקצב עבודתו השתפר. בנוסף לכך, גילה אור את ההנאה שבקריאת ספרים, והחל  לקרוא באופן קבוע בשעות הפנאי.

קושי בקריאה ובהבנת הנקרא: "הכל התחיל כשלא הבנתי מה אני קוראת ולא זכרתי כלום..."

שיר (שם בדוי) בת 11, ילדה מקסימה ואינטליגנטית בעלת מוטיבציה אדירה להצלחה. לשיר חברות רבות והיא פעילה מאוד בתחום החברתי בבית הספר: חברה במועצת התלמידים ומתנדבת למען הקהילה. בנוסף מנגנת בפסנתר זה כשנתיים.

שיר תלמידה טובה, משקיעה בלימודיה ומשיגה ציונים טובים במבחנים.

בתחילת כיתה ה', החלה שיר לשים לב שהיא מתקשה להבין את הנקרא ואינה יודעת לזהות  ולהבין את הרעיון המרכזי. שיר מספרת: "זה התחיל בזה שלא הבנתי מה אני קוראת ולא זכרתי דברים. חשבתי שהבעיה שלי רק באנגלית, אבל אז חשבו לבדוק קודם את העברית, ומצאו את הבעיה האמיתית".

באבחון שנערך לשיר נמצא כי קריאתה איטית ומקוטעת והיא מתקשה לזכור פרטים לטווח הארוך. זו הסיבה ששיר קראה והשקיעה מאמץ, כדרכה, אך לא הבינה ולא זכרה את הנקרא.

אופן הטיפול:

שיר החלה להגיע למרכז קורן פעמיים בשבוע, בתחילה האזינה לצלילים ייחודיים, (קול פרמטרי) חזרה על מילים, צמדי מילים ולאחר מכן על משפטים.  שיר התנסתה בתהליך גרייה אינטנסיבי שמטרתו לפתח מודעות פונולוגית ומורפולוגית, שהם הבסיס לקריאה יעילה. בהמשך תרגלה קריאה בספרים מרתקים בתיווך של קריין. בסוף התהליך הטיפולי נחשפה שיר לטכניקות שונות להתמודדות עם טקסטים מסוגים מגוונים: "קלוזים", רצפים, תרשימי זרימה ועוד. שיר למדה לזהות פסקאות ובהן רעיונות מרכזיים, דבר שעזר לה להבין את הנקרא, לזכור טוב יותר וגם ליהנות מהקריאה.

שיר סיימה טיפול במרכז קורן לאחר שנה ושלושה חודשים. בשיחת הסיכום המשפחתית סיפרה: "עד כיתה ה' שנאתי לקרוא. עכשיו אני קוראת הרבה עיתונים וספרים של גלילה רון פדר וסמדר שיר. הקריאה קשורה לכל דבר בחיים. גם חברתית זה מאוד עזר לי. חשוב לי שידעו שאני יודעת לקרוא".

 

לומדת במהירות אותיות וניקוד, ולמרות זאת... קוראת איטית.

תמר (שם בדוי) תלמידת כתה ג', עברה אבחון דידקטי בשל התרשמות של אמה כי קריאתה איטית ולעתים שגויה, וזאת למרות שבבית הספר המורה לא ציינה שיש לתמר איזה קושי בקריאה. האם סיפרה כי עם כניסתה לכתה א' נראה היה כי היא קולטת את "הפרינציפ" של הקריאה בקלות, אך בסוף כתה א' התברר כי היא קוראת באיטיות ועם שגיאות מרובות. המשפחה הופתעה מאד, כי עד עתה הייתה התפתחותה המוטורית והשפתית תקינה ואף מוקדמת. הגננות דיווחו תמיד על ילדה ערנית בעלת ביטחון עצמי וידע רב. עם זאת, במחצית השנייה של תקופת לימודיה בכתה א' סירבה תמר ללכת לבית הספר, ונהגה לדווח על כאבים בראשה ובבטנה מדי בוקר.

בכיתה ב' המצב החמיר: תמר התביישה לקרוא בכיתה, ונמנעה ככל האפשר מהכנת שעורי בית. הכנת שעורי הבית נמשכה עד השעות המאוחרות בערב בשל חוסר שיתוף הפעולה שלה. לאם הייתה הרגשה כי היא מתביישת בקושי בקריאה ונמנעת מלבקש עזרה בכתה בזמן מבחן. תמר עצמה סיפרה שיש לה חברות שקוראות את ספרי הארי פוטר, אבל אותה זה לא מעניין כלל. כמו כן, ציינה שאינה מצליחה לקרוא תמיד את הכתוביות הטלוויזיה. למרות זאת המשיכה וטענה בתוקף שהיא קוראת בסדר גמור.

באבחון שנערך לתמר נמצא כי היא בעלת אינטליגנציה גבוהה מהממוצע, אך קצב קריאתה איטי מהנורמה, וכאשר הטקסט אינו מנוקד – הקריאה איטית אף יותר. נראה היה כי תמר הפנתה מאמץ וקשב רב לפענוח. עם זאת הבנת הנקרא שלה הייתה תקינה. תפקוד נמוך מהמצופה זוהה בכתיבה. כלומר, יכולות הכתיבה ושטף הקריאה עדיין לא הגיעו לרמת אוטומציה ולכן הופנתה לטיפול במרכז קורן.

אופן הטיפול:

תמר טופלה במרכז קשב במרכז קורן במשך 7 חודשים. נבנתה עבורה תוכנית טיפול בהתאם לממצאי האבחון, תוך שימת דגש על אימון קריאה אינטנסיבי. בתקופה קצרה זו חלה התקדמות  משמעותית ביותר בתפקודי הקריאה והכתיבה שלה.

באבחון מעקב שנערך לתמר בתום התקופה כתבה המאבחנת :

"....ניכר שיפור  משמעותי  בתפקוד, תמר צמצמה בזמן קצר את הפער בינה ובין בני גילה. קריאת טקסט: קצב הקריאה נמצא בתחום הממוצע: 98 מלים בדקה (אחוזון 35-65). ניכר שיפור משמעותי במדדי קצב בהשוואה לאבחון הקודם. מבחינת דיוק נמצא תפקודה תקין, מעל הממוצע:, נצפו 3% שגיאות (אחוזון 35-80)."

בעקבות הטיפול במרכז קורן והשיפור המשמעותי ביכולת הקריאה, השתנה גם יחסה של תמר לקריאת ספרים והיא החלה לקרוא ספרים להנאתה. במקביל דיווחה המורה כי תמר משתתפת יותר בכתה ואף מוכנה לקרוא בקול בכתה. האם דיווחה כי תמר מגלה עצמאות גדולה יותר בהכנת שעורי הבית. כך בתקופה קצרה יחסית, הדביקה תמר פער שפגם ביכולתה להיות תלמידה מן המניין.

 

תלמיד כיתה ו': שיפור ביכולות הקריאה ובביטחון העצמי

אהוד (שם בדוי) הגיע למרכז קורן בתחילת כיתה ו'. כובעו מושפל על עיניו והוא אינו מישיר מבט. "רק שלא ידעו שקשה לו לקרוא" אמרה אמו, "יש לו המון חברים, אבל הוא מתבייש בכך ומסתיר זאת מכולם".

קריאתו של אהוד הייתה מדויקת אך איטית ומאומצת. הוא שנא לקרוא והתקשה מאד בהכנת עבודות ומבחנים, אהוד היה מאד מאוכזב מעצמו וחש גם כי הוא מאכזב את כל משפחתו. האבחון שנערך לו הראה כי לאהוד אינטליגנציה תקינה וכי קשייו הלימודים נובעים מקשייו בקריאה.

אופן הטיפול:

אהוד החל לעבוד במרכז קורן, וסיפר שהוא חש בנוח כי הוא מרגיש שהוא נמצא באולפן אישי, ולא צופים בו או שופטים אותו. הוא היה נרגש מהעובדה שבזכות הקריאה עם הקריין הוא מצליח לקרוא מהר ובלי מאמץ. לאט ובהדרגה חל שיפור בשטף הקריאה ואתו עלה הביטחון העצמי, עד שבחג העצמאות ביקש, לראשונה, מהמורה להשתתף בטקס החג, ולהקריא קטע בקול. אמו סיפרה שהאירוע היה מרגש במיוחד.

קצב הקריאה שלו המשיך להשתפר בצורה משמעותית, ואמו גילתה שהוא מתעניין בספרים מהמיתולוגיה היוונית. החיזוקים והעידוד להם זכה בעבודתו במרכז קורן, סייעו בידו להאמין במסוגלות שלו. הוא החל לבקש עזרה מחברים בעבודות שבהן עדיין התקשה.

כשאהוד הגיע בתחילת ו' למרכז קורן, מחנכת הכתה שלו שוחחה עם מנהלת המרכז ואמרה לה: "אהוד לא ישרוד בחטיבת הביניים. אני דואגת". והנה, הגיעה תעודת אמצע כתה ז' והוכיחה כי אהוד מצליח גם בחטיבה. הוא התקדם בהבנת הנקרא, ובמקצועות מסוימים הפך ללומד עצמאי.

עם סיום הטיפול במחלקה לעברית הוא עבר למחלקה לאנגלית על מנת לשפר את יכולתו באנגלית.

תלמידת כיתה ה' ועצמאית בשטח: מכינה שיעורי בית בלי להיעזר באמא, משתתפת בכיתה וקוראת לבד

יעל (שם בדוי) תלמידה בכיתה ו', ילדה נבונה עם קשיי קריאה וכתיבה, הגיעה למרכז  לאחר שהופנתה על ידי המאבחנת.

יעל נעזרה באמה שהייתה מכינה איתה שעורי בית מידי יום. האם הקריאה ואף כתבה בשבילה. יעל ילדה מאד שקטה ומופנמת, מעולם לא השתתפה בכיתה. האם סיפרה שהיא "...רגישה ומרבה לבכות.. היא חוששת להיכשל, וחוששת שילעגו לה". יעל סירבה ללכת עם בני כיתתה לסרטים מאחר ולא הייתה מסוגלת לקרוא את הכתוביות, ובכתה ו' כבר לא הולכים לסרטים מדובבים.

לאחר 14 חודשי טיפול במרכז קורן יעל אינה עוד הילדה שהכרנו. היא מצליחה בקריאה, כמעט ואינה נעזרת באמה בשעורי הבית, ותענוג הוא להקשיב לה קוראת בשטף ובקול נעים.

האם מספרת שיעל התחילה להשתתף בכיתה ואף הולכת לישון אצל חברות, דבר שלא היה לפני כן. יעל אומרת שהיא "מרגישה בעניינים". והכי חשוב לדברי יעל זה שהיא מספיקה לקרוא את הכתוביות!

 

מקושי בלימוד אנגלית - לציון 85 בבחינת הבגרות באנגלית!

ליאור (שם בדוי) הגיעה למחלקה באנגלית במרכז קורן בגיל 16, לאחר ששנים טופלה אצל מורות פרטיות להוראה מתקנת באנגלית.

ליאור נערה נבונה, נחשבה לתלמידה טובה מאד, חוץ מאשר בלימודי האנגלית.

בתחילת בית הספר היסודי היו לליאור מעט קשיים ברכישת השפה הכתובה, אך היא התגברה עליהם בחריצות ובהשקעה רבה. היא רצינית בעבודתה והגיעה להישגים. ואילו באנגלית, למרות שקיבלה עזרה בלימודיה, נשארה מאחור.

"כל כך חשוב לה להצליח באנגלית" ספרו ההורים במסגרת המפגש המשפחתי במרכז קורן, "הכישלון ממש מדכא אותה".

אופן הטיפול:

לליאור נערך אבחון באנגלית ועימו הגיעה למחלקה באנגלית במרכז קורן. באבחון נמצאה הנמכה בזיכרון הקצר, מודעות פונולוגית לקויה, אוצר מילים מצומצם מאד וקושי רב בכל תהליך הקריאה.

בתחילת הטיפול הושם דגש על השפה  המדוברת באנגלית: ליאור התקדמה מאד בתחום השפתי באנגלית, והרחיבה את אוצר מילים. היא קיבלה בטחון בהבעה בעל פה באנגלית. בהמשך  היא תרגלה קריאת ספרים רבים כשהיא שומעת באוזניות קריין אומר משפט, ובפסק הזמן היא חוזרת אחריו בקול רם באמצעות מיקרופון, ועוקבת אחר הטקסט בספר. רמת הספרים שאותם קראה ליאור הלכה ועלתה, ועימה השתפרה גם שליטתה בשפה.

ליאור למדה במחלקה לאנגלית שנה ועשרה חודשים. היא עברה הכנה לבחינת הבגרות בארבע יחידות. בבחינת המגן קבלה ליאור 90 נקודות ובבחינת הבגרות 85.

 

מקושי מוחלט בקריאה ("Non Reader") ללימודי ההכנה לבחינות הבגרות

גלעד (שם בדוי) והוריו הגיעו למרכז קורן מיואשים. גלעד תלמיד כתה ח' בעל אינטליגנציה גבוהה (135 IQ) לא הצליח לרכוש את הקריאה באופן מוחלט. למרות שנים שבהן קיבל עזרה פרטית בבית ובבית הספר, הוא אובחן והוגדר לבסוף כ- Non Reader. בבית הספר הוא נבחן בעל פה. בטלוויזיה צפה אך ורק בסרטים מצוירים מדובבים למורת רוחם של הוריו, שלא הבינו "איך ילד נבון כל כך רואה רק סרטים מצוירים!". גלעד סרב בתוקף להשתתף בהליכה לסרטים עם הכתה כי לא הצליח לקרוא כתוביות והעדיף ללכת עם משפחתו לסרטים מדובבים יחד עם אחיו הקטנים. לא ניתן היה אפילו להשאיר לו פתק עם הוראות כתובות. המאבחנת הפנתה אותם למרכז קורן כ"ניסיון אחרון לפני שמרימים ידיים ומשלימים שגלעד לא יהיה אדם קורא".

אופן הטיפול:

גלעד הגיע לטיפול עם ציפיות גבוהות, הוא הקפיד להגיע פעמיים בשבוע ותרגל קריאה ברצינות רבה במרכז הקשב, אבל במחצית השנה הראשונה של הטיפול לא חל שינוי בכושר קריאה שלו. עם זאת, המורה דיווחה שהוא משתתף יותר בכיתה ושאוצר המילים שלו הורחב. אמו ספרה שהוא מרבה כעת לשוחח עם חברים בטלפון, אבל עדיין אינו מצליח לקרוא פתק שהשאירה לו.

המשפחה התמידה בטיפול, ואחרי שנה הופיעו סוף סוף ניצני הקריאה: גלעד קרא פתאום שלטים בנסיעה, הוא קרא משימות במשחק המונופול ואף הצליח להשאיר פתק לאימו. הוא החל לקרוא כותרות בעיתון הספורט היומי ובהדרגה החל לקרוא גם חומר לימודי. משלב זה ואילך, יכולת הקריאה והכתיבה שלו השתפרה בקצב מואץ. הוא החל לקרוא כתוביות ולראות סרטים בערוץ הטבע. ההישג הגבוה ביותר מבחינתו היה שהצליח אפילו לעבור מבחן תיאוריה בכתב ולא בעל פה.

בימים אלו מתכונן גלעד במרץ לבחינות הבגרות.

דוחות וגרפים מתוך המחקר על השיטה הסמיופונית

נבדק 001:

 

  תאריך

גיל

כיתה

הערכה ראשונה

13.1.04

7:8

 ב'

הערכה שנייה

10.8.05

10:9

סוף ג'

 

גרף אייל

[לחצ/י על הגרף להגדלה]

התרשמות מתפקודי הבנת הנקרא

א' הבין את משמעות כל הביטויים בטקסט (100% דיוק בהערכה הנוכחית למול 66% דיוק בהערכה קודמת). א' הצליח לאתר את מרבית התשובות בטקסט והפגין הבנה טובה ברמה הלוקלית. תשובותיו מדויקות. (ברמה הלוקלית 87.5% דיוק היום למול 46% דיוק בהיותו בכיתה ב'). ברמה הפרשנית א' הפגין ידע קודם שסייע לו בהבנת התכנים, כפי שהציג באבחון הקודם (100% דיוק כיום בדומה ל- 100% דיוק בעבר).

ממצאים אלו מעידים על שיפור משמעותי בין שתי ההעברות בהבנת התכנים הנקראים, ברמה הסמנטית והרעיונית.

מסקנות

  • ברמת המנגנונים שבבסיס הקריאה: רמת היכולת הלשונית נמצאה תקינה- קצב עיבוד המידע המילולי נשאר ממוצע כמצופה מבני הגיל. ניכר שיפור בערנויות המטה לשוניות- פונולוגית ומורפולוגית וכיום תפקודו מוערך כתקין.
  • ברמת תפקודי הקריאה והכתיבה – כשרי הפענוח הפונולוגי ממוצעים ואף גבוהים מהממוצע במהירות הקריאה, כפי שהיה בעבר. חל שיפור משמעותי ברמת הקריאה, הן ברמת הדיוק והן ברמת מהירות הקריאה. בבחינת הכתיבה, ניכר שיפור משמעותי בקצב הכתיבה, רמת הדיוק ברובה תקינה. 
  • בבחינת הבנת הנקרא חל שיפור בין שתי ההעברות ברמה הסמנטית והרעיונית וההתרשמות היא כי כיום א' מסוגל להתמודד עם טקסט ולהפיק ממנו משמעות כראוי.
   מרום, מכון לאבחון לקויי למידה, הכפר הירוק

 

נבדק 002:

 

 

תאריך

גיל

כיתה

הערכה ראשונה

26.9.04

11:10

 ו'

הערכה שנייה

19.10.05

12:11

ז'

גרף אבחון

[לחצ/י על הגרף להגדלה]

התרשמות מתפקודי הבנת הנקרא

בדומה למבדק קודם, נראתה הבנה חלקית של הביטויים השונים שהופיעו בטקסט (66% הצלחה כיום ו- 75% הצלחה בהערכה קודמת). בנוסף, נראתה הבנה חלקית גם של הרעיונות השונים ברמת הפסקה וכן של הרעיונות המרכזיים בקטע (ברמה הלוקלית- 62.5% דיוק כיום ו- 54% דיוק בעבר, ברמה הגלובלית-  50% דיוק בשתי ההעברות).

ממצאים אלו מצביעים על תפקוד דומה (בהשוואה להעברה קודמת) ביכולת הפקת משמעות מהנקרא. ביצועיו מעידים על הבנה חלקית של הביטויים השונים שהופיעו בטקסט ושל הרעיונות המרכזיים בו. 

מסקנות

  • ברמת המנגנונים שבבסיס הקריאה, נראתה המשכיות של הקשיים וביצועים בלתי תקינים במטלות השיום. בערנות הפונולוגית, חל שיפור בתפקודו. במורפולוגיה הגיזרונית ביצועיו של ע' נותרו נמוכים. במורפולוגיה הנטייתית ניכר מעט שיפור, אם כי תפקודו עדין נמוך בהשוואה למצופה מבני גילו.
  • ברמת תפקודי הקריאה והכתיבה – בכשריי הפענוח הפונולוגי ניכר שיפור ביחס להעברה קודמת וביצועים סביב הממוצע המצופה מגילו (ברמות הדיוק והקצב). בבחינת הקריאה ניכר שיפור משמעותי וביצוע תקין ברמת הדיוק. במדד קצב הקריאה נראה שיפור ביחס לעצמו, אך קריאתו עדין מעט איטית בהשוואה לממוצע. בבחינת הכתיבה, בדומה למבדק קודם, תפקודו של ע' נמצא תקין (במדדי הקצב והדיוק) ואף מעט טוב יותר.
  • בבחינת הבנת הנקרא ביצועיו מצביעים על תפקוד דומה (בהשוואה להעברה קודמת). ככלל, ניכרת הבנה חלקית של הביטויים השונים שהופיעו בטקסט ושל הרעיונות המרכזיים בו.
   מרום, מכון לאבחון לקויי למידה, הכפר הירוק

 

נבדק 003:

 

תאריך

גיל

כיתה

הערכה ראשונה

15.12.03

8:2

ב'

הערכה שנייה

15.11.05

11:1

ד'

גרף תומר

[לחצ/י על הגרף להגדלה]

מסקנות

  • ברמת המנגנונים השפתיים שבבסיס הקריאה, עולים ביצועים תקינים, כפי שנמצאו בעבר (בתחומי השיום, הפונולוגיה והמורפולוגיה). 
  • ברמת תפקודי הקריאה והכתיבה – בכשריי הפענוח הפונולוגי ניכר תפקוד תקין במדדי הקצב והדיוק. ביחס להעברה קודמת, עולה כי בעוד שקצב הפענוח נמצא תקין גם בעבר, כיום נראה שיפור במידת הדיוק. בבחינת הקריאה עולה התקדמות משמעותית במדדי דיוק וקצב הקריאה: בקריאת מילים בודדות, ביצועיו כיום נמצאו תואמים את הממוצע המצופה מבני גילו ואף גבוהים ממנו. בקריאת טקסט, ת' הגיע לקצב קריאה טוב התואם את המצופה בגילו, מידת הדיוק עדיין מעט נמוכה. בתחום הכתיבה ישנו שיפור ביחס לעצמו, אך תחום זה עדין מצריך תמיכה.
  • בבחינת הבנת הנקרא, ביצועיו מצביעים על יכולת טובה להפיק משמעות מהנקרא. כיום ניכר כי ת' מסוגל להקצות משאבים קשביים מעבר לקריאה מההיבט הטכני ולהבין את הרעיונות המרכזיים בטקסט.
     מרום, מכון לאבחון לקויי למידה, הכפר הירוק

 

נבדק 004:

 

  תאריך

גיל

כיתה

הערכה ראשונה

27.6.05

8:8

 ג'

הערכה שנייה

11.4.07

10:6

ה'

 גרף סל

[לחצ/י על הגרף להגדלה]


התרשמות מתפקודי הבנת הנקרא

מתוך תשובותיו של ש' על השאלות השונות, עולה הבנה טובה של רוב הביטויים והרעיונות – הן ברמה הלוקלית והן ברמה הסמנטית. כמו כן, נראה שיפור בתפקודו ביחס להערכות קודמות; שכן, ברמה הסמנטית, נראו כיום 85% דיוק, לעומת 33.3% דיוק בהערכות קודמות וברמה הלוקלית נמצאו 85% הצלחה, לעומת 55% דיוק בערכה קודמת ו- 50% דיוק בהערכה הראשונית. כמו כן, ברמה הגלובלית, נמצאו כיום 90% הצלחה, לעומת 80% בהערכה שנייה ו- 0% הצלחה לפני הטיפול. 

נציין, כי ברוב הפעמים השתמש ס' בציטוטים מתוך הטקסט. תפקודו זה עשוי להצביע מחד על יכולת טובה לאיתור הרעיונות מתוך הכתוב ומאידך על צורך להסתמך על משהו קיים ואולי על קושי מסוים בניסוח ו/או בהמללה רעיונית.

מסקנות

  • ברמת המנגנונים שבבסיס מיומנויות הקריאה והכתיבה, נראה כי בעוד ישנו שיפור ביחס לעצמו במדדי קצב עיבוד המידע המילולי, תפקודו ביחס לממוצע עדיין מעט נמוך. בנוסף, בתחום המודעות הפונולוגית עולה התקדמות משמעותית וכיום תפקוד גבוה מאוד. כמו כן, גם במדדי המורפולוגיה ישנו שיפור ותפקוד תואם את המצופה מבני גילו.
  • ברמת תפקודי הקריאה והכתיבה – נראה כי בכשריי הפענוח כמו גם בתחום הקריאה ישנו צמצום משמעותי באחוזי השגיאות, האצה בקצב הפענוח והקריאה וכן כיום תפקוד בטווח הממוצע המצופה מרמת הגיל. בבחינת כישורי הכתיבה, נראה גם כן שיפור במדדי הקצב והדיוק. לצד זאת, ביחס לממוצע תפקודו עדיין מעט נמוך.
  • בבחינת הבנת הנקרא, ביצועיו מעידים על הבנה טובה של רוב הביטויים והרעיונות וכן על שיפור משמעותי ביחס להערכות קודמות.
   מרום, מכון לאבחון לקויי למידה, הכפר הירוק

 

נבדק 005:

 

  תאריך

גיל

כיתה

הערכה ראשונה

28.10.04

12:3

 ז'

הערכה שנייה

18.5.06

13:9

ח'

 גרף רותם

[לחצ/י על הגרף להגדלה]


התרשמות מתפקודי הבנת הנקרא

נראה שיפור בהבנתם של הביטויים השונים שהופיעו בטקסט, בהשוואה לתפקודה של רותם בהערכה הראשונית. עם זאת, ניכר עדיין קושי בפירושם של חלק מהביטויים (66.6% הצלחה כיום ובהערכה השנייה, לעומת 40% דיוק בהערכה הראשונית). בנוסף, בבחינת הבנתם של הרעיונות ברמת הפסקה, עולה הבנה חלקית, בדומה לממצאי הערכות קודמות (50% דיוק כיום, 69% דיוק בהערכה קודמת ו- 66% דיוק בהערכה הראשונית). לצד זאת, נראתה הבנה טובה של הרעיונות המרכזיים שעלו בקטע ושיפור משמעותי בהשוואה להערכות קודמות (100% דיוק כיום לעומת 50% דיוק בהערכה קודם ו- 60% הצלחה לפני הטיפול).  

ממצאים אלו מצביעים כי לצד שיפור (בהשוואה להערכות קודמות) והבנה טובה של הרעיונות המרכזיים שעלו מהקטע, הבנת הביטויים והרעיונות ברמת הפסקה – נמצאה חלקית.    

מסקנות

  • ברמת המנגנונים שבבסיס הקריאה, ניכר שיפור משמעותי (בהשוואה לתפקודה של ר' לפני הטיפול) וביצועים תקינים בקצב עיבוד המידע המילולי ובתחום המורפולוגיה (הגיזרונית והנטייתית). בתחום הפונולוגיה, בדומה לעבר, תפקודה נמצא תקין.
  • ברמת תפקודי הקריאה והכתיבה – בכשריי הפענוח הפונולוגי, נמצא שיפור ותפקוד בטווח הממוצע - במדדי הקצב והדיוק. בבחינת כישורי הקריאה עולה שיפור ביחס לעצמה. אולם, ביחס למצופה מרמת הגיל - תפקודה לרוב עדין נמוך. בבחינת הכתיבה, ניכר צמצום משמעותי של שגיאות הכתיב והאצה בקצב הכתיבה. כיום (בדומה לממצאי ההערכה השנייה), תפקודיה בתחום זה תואמים את המצופה מגילה (למעט כתיבתן של מילים לא נטויות).    
  • בבחינת הבנת הנקרא, ביצועיה מצביעים כי לצד שיפור (בהשוואה להערכות קודמות) והבנה טובה של הרעיונות המרכזיים שעלו מהקטע, הבנת הביטויים והרעיונות ברמת הפסקה – נמצאה חלקית.
מרום, מכון לאבחון לקויי למידה, הכפר הירוק

 

נבדק 006:

 

  תאריך

גיל

כיתה

הערכה ראשונה

16.1.04

9:6

 ד'

הערכה שנייה

1.1.06

11:5

ו'


גרף אא

[לחצ/י על הגרף להגדלה]

התרשמות מתפקודי הבנת הנקרא

מתוך תשובותיו של א' על השאלות השונות, נראתה הבנה טובה של הנקרא: שכן, נראה כי הבין את הביטויים השונים שהופיעו בטקסט (85% הצלחה כיום ו- 100% הצלחה בשתי ההערכות הקודמות). בנוסף, נראתה הבנה טובה של הרעיונות השונים ברמת הפסקה וכן של הרעיונות המרכזיים בקטע (ברמה הלוקלית- 90% דיוק כיום, 92.5% דיוק בהערכה ראשונה ו- 100% דיוק בהערכה שנייה, ברמה הגלובלית-  100% דיוק כיום ובהערכה קודמת ו- 80% הצלחה לפני הטיפול). כמו כן, נראה כי ביכולתו של א' לפרש ולהביע דעתו, באופן  נכון ורלוונטי בנוגע לקטע (100% דיוק בשלושת ההערכות). 

ממצאים אלו מצביעים על יכולת טובה להפיק משמעות מהנקרא, בדומה לממצאי הערכה קודמת.  

מסקנות

  • ברמת המנגנונים שבבסיס הקריאה, נראו תפקודים תקינים (כבעבר), במטלות הבודקות קצב עיבוד מידע מילולי, מודעות פונולוגית וערנות מורפולוגית.
  • ברמת תפקודי הקריאה והכתיבה – בכשריי הפענוח הפונולוגי, ניכר תפקוד תקין במדדי הקצב והדיוק ושיפור ביחס להעברות קודמות במדד הדיוק. בבחינת הקריאה שטף הקריאה הוערך כתקין וניכר שיפור משמעותי בקצב הקריאה. בנוסף, ניכר גם שיפור במדד הדיוק, בהשוואה לעבר. עדיין בקריאת טקסטים רמת הדיוק נמוכה מעט מהמצופה בגילו. בבחינת הכתיבה, עולה צמצום באחוז שגיאות הכתיב, בהשוואה להערכות קודמות, אך בהשוואה למצופה בגילו תפקודו מעט נמוך.
  • בבחינת הבנת הנקרא, ביצועיו של א' מעידים על יכולת טובה להפיק משמעות מהנקרא, בדומה לממצאי הערכה קודמת.
מרום, מכון לאבחון לקויי למידה, הכפר הירוק

 

 

נבדק 007

 

 

תאריך

גיל

כיתה

הערכה ראשונה

10.05

8:7

ג'

הערכה שנייה

21.7.06

9:4

עולה ל- ד'

 


גרף אייל1

[לחצ/י על הגרף להגדלה]


מרום
, מכון לאבחון לקויי למידה, הכפר הירוק


 

 

נבדק 008:

 

  תאריך גיל כיתה
הערכה ראשונה 14.11.04 11:4  ו'
הערכה שנייה 26.10.05 12:3 ז'


גרף ליאור

[לחצ/י על הגרף להגדלה]

התרשמות מתפקודי הבנת הנקרא

נראה שיפור בהבנתם של הביטויים השונים שהופיעו בטקסט, בהשוואה למבדק קודם. עם זאת, הבנתה נמצאה עדיין חלקית בלבד (56% הצלחה כיום לעומת- 32.5% הצלחה בהערכה קודמת). בנוסף, ניכר שיפור משמעותי (ביחס להערכה קודמת) והבנה טובה של הרעיונות ברמת הפסקה כמו גם של הרעיונות המרכזיים שהועלו בקטע (ברמה הלוקלית- נמצא 100% דיוק בהערכה הנוכחית, לעומת- 60% בהערכה קודמת, ברמה הגלובלית- 100% כיום, לעומת 43.3% דיוק בלבד, בעבר).

ממצאים אלו מצביעים על שיפור משמעותי ביכולתה של ליאור להפיק משמעות מהנקרא. עם זאת, לצד הבנה טובה ברמה הלוקלית והגלובלית, נראתה הבנה חלקית בלבד של הביטויים השונים שהופיעו בטקסט. 

מסקנות

  • ברמת המנגנונים שבבסיס הקריאה, ניכר שיפור משמעותי וביצועים גבוהים מאוד בערנות הפונולוגית, ביחס למצופה מבני גילה. בנוסף, על אף ביצועים תקינים בשתי ההעברות, במטלות העוסקות בקצב עיבוד המידע המילולי, כיום נראה שיפור בתפקודה. גם בתחום המורפולוגיה (הנטייתית והגיזרונית) נראה שיפור וביצוע תקין.
  • ברמת תפקודי הקריאה והכתיבה – בכשריי הפענוח הפונולוגי, ניכר שיפור במידת הדיוק, ביחס לעצמה. עם זאת, ביצועיה (במדדי הקצב והדיוק) נמצאו מעט נמוכים ביחס למצופה מבני גילה. בבחינת הקריאה, נראתה התקדמות. אולם, לצד ביצוע תקין בקצב קריאת טקסט, ניכר כי קצב קריאת המילים ומידת הדיוק נמצאו נמוכים בהשוואה למצופה מרמת גילה. בבחינת הכתיבה, בדומה למבדק קודם, קצב כתיבתה של ל' נמצא תקין. במדד הדיוק- ניכר מעט צמצום בשגיאות הכתיב. עם זאת תפקודה נותר נמוך ביחס לממוצע.
  • בבחינת הבנת הנקרא, ביצועיה של ל' מצביעים על שיפור משמעותי ביכולתה להפיק משמעות מהנקרא. עם זאת, לצד הבנה טובה ברמה הלוקלית והגלובלית, נראתה הבנה חלקית בלבד של הביטויים השונים שהופיעו בטקסט.
מרום, מכון לאבחון לקויי למידה, הכפר הירוק

 

נבדק 009

 

 

תאריך

גיל

כיתה

הערכה ראשונה

11.8.2004

10:9

עולה ל- ו'

הערכה שנייה

21.8.2005

12:6

עולה ל- ז'

         גרף נוי

[לחצ/י על הגרף להגדלה]


התרשמות מתפקודי הבנת הנקרא

נ' הצליח להבין את מרבית הרעיונות בטקסט, ניכר שיפור בציון ההבנה הכללי בין שתי ההערכות (87.5% דיוק כיום למול 80% דיוק בעבר) ובהבנה הלוקלית (93.7% דיוק כיום למול 80%). ההבנה הסמנטית נשארה ללא שינוי (66.6% דיוק כיום כבעבר) וכך גם ההבנה הגלובלית (100% דיוק כיום ובעבר).

תשובותיו של נ' משלבות ידע אישי. 

ממצאים אלו מעידים על שיפור בין שתי ההעברות בהבנת התכנים הנקראים, ההבנה הגלובלית והסמנטית נשארו כשהיו, ונראה שיפור ברמה הלוקלית והכללית.

מסקנות

  • ברמת המנגנונים שבבסיס הקריאה, נראה שיפור חלקי בקצב עיבוד המידע המילולי; ניכר שיפור בקצב שיום הספרות והנמכה בקצב שיום אותיות, בשני המדדים הביצוע נמוך מהמצופה על פי הגיל. ניכר שיפור בתפקוד הערנויות המטה לשוניות; הערנות הפונולוגית השתפרה באופן משמעותי (62.5% דיוק כיום לעומת 0% דיוק בעבר), יחד עם זאת, תפקוד זה נמוך מהמצופה על פי הגיל. בנוסף, ניכר שיפור משמעותי בערנות המורפולוגית והיא תואמת את המצופה על פי הגיל.
  • ברמת תפקודי הקריאה והכתיבה – ניכר שיפור בין שתי ההעברות בכלל מדדי הקריאה (קצב ודיוק). באופן כללי, ניתן לומר כי רמת הדיוק בקריאה, אשר נמצאת תקינה במרבית המטלות, גבוהה בהשוואה לקצב הקריאה אשר נמצא תקין רק בחלק מן המטלות. באשר לכתיבה, ניכר שיפור יחסי בקצב הכתיבה, יחד עם זאת, קצב הכתיבה ורמת הדיוק נמוכים מהמצופה על פי הגיל.

הבנת הנקרא- נ' הצליח להבין את מרבית הרעיונות בטקסט, וניכר שיפור משמעותי ביכולת הבנת הנקרא בין שתי ההעברות, זאת למרות הקשיים ברמת הפענוח.

מרום, מכון לאבחון לקויי למידה, הכפר הירוק

 

 

נבדק 010

 

 

תאריך

גיל

כיתה

הערכה ראשונה

29.12.04

8:1

ב'

הערכה שנייה

29.12.05

9:1

ג'


 גרף איילון

[לחצ/י על הגרף להגדלה]


מרום
, מכון לאבחון לקויי למידה, הכפר הירוק

 

 

ילדה עם ספר ואוזניות
ילדה עם ספר ואוזניות
ילדה קוראת ספר עם אוזניות